Navigation

Το "Παλαιομονάστηρο" της Αγίας Λαύρας και ο Άγιος Νικόλαος Αγριδίου σε έκθεση στην Πάτρα

Σε τρία μοναδικά Βυζαντινά μνημεία της Αχαΐας είναι αφιερωμένη η έκθεση που πραγματοποιείτε στο Ἀρχαιολογικὸ Μουσείο Πατρών, Τα δύο από αυτά είναι στα Καλάβρυτα και το άλλο στην Πάτρα. Πρόκειται για το Παλαιομονάστηρο τής Αγίας Λαύρας και Αγίου Νικολάου Αγριδίου της Ιεράς Μητροπόλεως Καλαβρύτων και Αιγιαλείας και του Αγίου Δημητρίου Μπάδα,  της Ιεράς Μητροπόλεως Πατρών.
Παραβρέθηκαν μεταξύ άλλων ο Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ.κ. Αμβρόσιος, ο Μητροπολίτης Πατρών κ.κ. Χρυσόστομος, ο Ηγούμενος της Ιερά Μονής Αγίας Λαύρας π. Ευσέβιος, ο κ. Χάρης Λεβέντης, Πρόεδρος του Ιδρύματος Χ.Κ.Λεβέντη, ο κ. Χαράλαμπος Μπακιρτζής, Διευθυντής τού Ιδρύματος Α.Γ. Λεβέντης και πολλοί άλλοι.
Την εν λόγω εκδήλωση άνοιξε η Διευθύντρια Αρχαιοτήτων Αχαΐας κ. Αναστασία Κουμούση, η οποία εξέφρασε την ευχαριστία της και την ικανοποίησή της για την αποκατάσταση των Μνημείων. Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβρόσιος, στον χαιρετισμό του ευχαρίστησε, την κ. Αναστασία Κουμούση για την με ζήλο εργασία της κατὰ την διάρκεια των έργων αποκαταστάσεως και τό ίδρυμα Α.Γ.Λεβέντη και Χ.Κ.Λεβέντη για την χορηγία του έργου.

Το "Παλαιομονάστηρο" της Αγίας Λαύρας 
Το "Παλαιομονάστηρο" της Αγίας Λαύρας βρίσκεται 300 μ. περίπου ΝΔ της σημερινής, όπου και σώζεται το πρώτο Καθολικό της Μονής, ένας δίκλιτος σταυρεπίστεγος ναός στο στόμιο σπηλιάς με δύο σειρές τοιχογραφιών. Αυτή η πρώτη μονή καταστράφηκε ολοσχερώς από φωτιά το 1585. Στη συνέχεια, η Μονή έμεινε έρημη για 15 χρόνια ώσπου κάποιος Καλαβρυτινός ράπτης ονόματι Ιωάννης, αποφάσισε να αφήσει τα εγκόσμια και να ξαναχτίσει τη μονή της Αγίας Λαύρας. Το 1689 η μονή μεταφέρθηκε στη σημερινή της θέση.

Ο Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου Αγριδίου 
Ο ναός ανήκει στον αρχιτεκτονικό τύπο των σταυρεπίστεγων και χρονολογείται στον 13ο αιώνα, περίοδο που η Αχαΐα ήταν φραγκοκρατούμενη. Κτίστηκε και τοιχογραφήθηκε με πρωτοβουλία και δαπάνες ενός τοπικού άρχοντα στον οποίο θα ανήκε και η ευρύτερη περιοχή. Η καλλιτεχνική ποιότητα και η τεχνική των τοιχογραφιών του Αγίου Νικολάου αντικατοπτρίζει την ανώτερη κοινωνική θέση του αφιερωτή, ο οποίος πρέπει να διέθετε παιδεία και μεγάλες οικονομικές δυνατότητες που του επέτρεπαν να καλέσει έναν ζωγράφο ικανό και ενημερωμένο για τις σύγχρονες καλλιτεχνικές τάσεις της βυζαντινής ζωγραφικής. Οι τοιχογραφίες στο Αγρίδι εκπροσωπούν ένα συντηρητικό ζωγραφικό ιδίωμα, στο οποίο όμως είναι φανερές οι απηχήσεις των προοδευτικών τάσεων της παλαιολόγειας ζωγραφικής και μπορούν να χρονολογηθούν βάσει τεχνοτροπικών κριτηρίων στην ένατη δεκαετία του αιώνα (1280-1290).






ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ: