Top Ad

HIDE

HIDE_BLOG

HIDE_BLOG
{fbt_classic_header}

Classic Header

Breaking News:

latest


Η Ιστορική τεκμηρίωση για την τοποθέτηση ανδριάντα του Π.Π.Γερμανού στην Κλειτορία

Έτοιμος ο ανδριάντας του Παλαιών Πατρών Γερμανού να τοποθετηθεί στην Κλειτορία τις επόμενες ημέρες με πρωτοβουλία του Συλλόγου των Κ...


Έτοιμος ο ανδριάντας του Παλαιών Πατρών Γερμανού να τοποθετηθεί στην Κλειτορία τις επόμενες ημέρες με πρωτοβουλία του Συλλόγου των Καλαβρυτινών Πειραιά. 

Ζητήσαμε, από τον πλέον ειδικό δρ. Δημήτρη Σταθακόπουλο*, να μας δώσει την ιστορική τεκμηρίωση για να μάθουμε όλοι μας τον λόγο που θα τοποθετηθεί εκεί ο ανδριάντας. 
Ο κ. Σταθακόπουλος και στο παρελθόν (και συνεχίζει), μέσα από τα πλείστα άρθρα του που έχουμε την τιμή να φιλοξενούμε στο ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ-NEWS και στην εφημερίδα "Ωρα των Καλαβρύτων" έχει γράψει με όλες τις λεπτομέρειες, γνωστές και άγνωστε πτυχές της ιστορίας με απόλυτη τεκμηρίωση. 
Ας δούμε λοιπόν συνοπτικά πως τεκμηριώνει τον λόγο που επιλέχθηκε η Κλειτορία για να τοποθετηθεί ο ανδριάντας του Ιεράρχη της επανάστασης:



Το παραπάνω απόσπασμα του ημερολογίου του Π. Π. Γερμανού, είναι σε πλακέτα στη βάση του ανδριάντα του στην Κλειτορία στον αύλειο χώρο του Αγ.Δημητρίου, για να θυμίζει σε όλους, τι συνέβη εκεί στις 9-10 Μαρτίου 1821 .
Σε  αυτό το απόσπασμα του ημερολογίου του Π.Π.Γερμανού,  ο ίδιος αναφέρει πως την θ' (9η) Μαρτίου 1821 έφτασαν στο Καρνέσι ( ερχόμενοι από Πάτρα μέσω Νεζερών και αγ. Λαύρας με τάχα μου σκοπό να πάνε με την συνοδεία του στην Τρίπολη όπου τους είχε καλέσει ο αντικαταστάτης του Χουρσίτ Πασά, Μεχμέτ Σαλίχ). Στο Καρνέσι, διανυκτέρευσαν (λογικά στο Χάνι του Νταφαλιά στη Ράχη στα Μαζέϊκα / Κλειτορία που τότε ανήκε στην ευρύτερη περιοχή Καρνεσίου, αφού τα Μαζέϊκα δεν είχαν ιδρυθεί ακόμα ως οικισμός ). Εκεί έγραψε επιστολή όπου εξηγούσε γιατί ΔΕΝ θα πήγαινε στην Τριπολιτσά που τον είχε καλέσει ο Μ.Σαλίχ ( για να τον εγκλωβίσει ) με σκοπό να μην έχουν ηγετική Δεσποτική Αρχή οι Έλληνες / Ρωμιοί , ούτως ώστε να κάνουν την πιθανολογούμενη Στάση/ isyani , αφού θα ήταν πνευματικά " ακέφαλοι".
Οι Οθωμανοί γνώριζαν πως οι Ρωμιοί Χριστιανοί, δεν θα αποτολμούσαν Στάση/ isyani χωρίς συγκατάθεση της Εκκλησιαστικής Αρχής, κατά πάγια παράδοσή τους. που ξεκινά από τα προνόμια του Πατριάρχη το 1453 . Την Ι' (10η) Μαρτίου ο Π.Π. Γερμανός μετά της συνοδείας του, επέστρεψαν στη αγ. Λαύρα, όπου αρχικά έμειναν πλήρως σιωπηλοί και κρυμμένοι μέχρι να δουν πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Μετά από πολλές συζητήσεις και προβληματισμούς, στις 17 Μαρτίου 1821 (αγ. Αλεξίου) έγινε η ορκωμοσία, παρουσία χιλιάδων προσκυνητών που είχαν πάει στην αγ. Λαύρα για την πανήγυρη του αγ. Αλεξίου και όχι για επανάσταση, πλην όμως βρέθηκαν προ τετελεσμένων και εντός ολίγων ωρών μεταβλήθηκαν από προσκυνητές σε
επαναστάτες, όπως αναφέρουν: ο Γρ. Ντόκος (ο εκ Βυσωκάς διάκος που έφερε το παραπέτασμα της Ωραίας Πύλης, με την απεικόνιση της Κοιμήσεως της Θεοτόκου - το λεγόμενο λάβαρο), ο Αναγνώστης Κορδής στα απομνημονεύματά του (ήταν ο σημαιοφόρος του Στριφτόμπολα) και τόσοι άλλοι, όπως ο Πετμεζάς, Χαραλάμπης, Φωτήλας, Δεσποτόπουλος (Αιγίου) Προκόπιος Κερνίκης, που ήταν παρόντες. Βλ. σχετικό άρθρο μου στην εφημερίδα "Ωρα των Καλαβρύτων" το φθινόπωρο του 2018).
Η μάχη κράτησε 5 ημέρες (17-21 Μαρτίου 1821 με το παλαιό ημερολόγιο) οπότε και παραδόθηκε η φρουρά Καλαβρύτων και συνελήφθη ο διοικητής Αρναούτογλου (αργότερα περιορίστηκε στον Πύργο του Λεχουρίτη στο Λεχούρι). Τα Καλάβρυτα απελευθερώθηκαν μετά από μάχη 5 ημερών (21 Μαρτίου παλαιού ημερολογίου, που αντιστοιχεί στην 1η Απριλίου νέου ημερολογίου όπως δηλαδή χρονολογούσαν τότε οι Ευρωπαίοι, όχι όμως οι Χριστιανοί που ακόμα πήγαιναν με το παλαιό ημερολόγιο). 
Την ΙΒ' (22 Μαρτίου με το παλαιό ημερολόγιο, δηλ. 2 Απριλίου με το νέο) ο Π. Π. Γερμανός και οι περισσότεροι αγωνιστές αναχώρησαν για Πάτρα (κάποιοι για Αίγιο και άλλα μέρη, ενώ έστειλαν επιστολές σε όλο το Μοριά πως ξεκίνησαν ήδη την Επανάσταση, δηλ. πριν την ορισθείσα 25η Μαρτίου από την Φιλική Εταιρεία ). 
Στην Πάτρα έφτασαν στις 23 Μαρτίου 1821 (ή 3 Απριλίου με το Ευρωπαϊκό "νέο" ημερολόγιο). Εκεί συνάντησαν τον Πρόξενο της Αγγλίας Γκρήν, του είπαν τα νέα των Καλαβρύτων και ο Γκρήν αναφέρει στα απομνημονεύματά του πως τα Καλάβρυτα απελευθερώθηκαν στις 3 Απριλίου 1821 (Ευρωπαϊκό ημερολόγιο) δηλ όταν έμαθε τα νέα, παρότι αυτό είχε συμβεί 2 μέρες νωρίτερα (αναλόγως του ημερολογίου: 21 Μαρτίου ή 1 Απριλίου 1821). 
Στην Πάτρα έχουμε άλλη ορκωμοσία και Στάση/ isyani όπως αναφέρει ο Γιουσούφ Μουχλίς Πασά Διοικητής της Πάτρας και εεπίδοση επιστολής / δήλωσης των Ελληνικών Κεφαλών στο Αγγλικό Προξενείο στις 26 Μαρτίου 1821 (παλαιό ημερολόγιο) ότι οι Έλληνες κήρυξαν Επανάσταση/ ihtilal και ρήξη με το Σουλτάνο, όχι απλά Στάση/ isyani.                          
*Την επιστολή/ δήλωση αυτή έχει στο αρχείο της η Καλαβρυτινή οικογένεια Ζαϊμη 
* Σημ.: Η διαφορά παλαιού και νέου ημερολογίου το 1821 ήταν 12 ημέρες. Σήμερα είναι 13 και τείνει προς τις 14 ημέρες πλέον, αλλά αυτό είναι μια άλλη συζήτηση βλ. σχετικό άρθρο μου στο ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ-NEWS για τις "περιπέτειες του Ημερολογίου"). 

Eν κατακλείδι: Η άρνηση του Π.Π.Γερμανού να μην μεταβεί και εγκλωβιστεί στην Τριπολιτσά έλαβε χώρα χρονικά στις 9-10 Μαρτίου 1821 (παλαιό ημερολόγιο ) και τοπικά στο Χάνι του Νταφαλιά στη Ράχη (σημερινών Μαζεϊκων) που τότε ανήκε στην ευρύτερη περιοχή Καρνεσίου , αφού τα Μαζέϊκα δεν είχαν οικοδομηθεί. Η άρνηση του Π.Π.Γερνανού και η μη μετάβασή του στην Τριπολιτσά αποτελεί κορυφαία πράξη που νοηματοδοτεί τη ρήξη με τους Οθωμανούς. Επέσυρε φυλάκιση ή/και θανατική ποινή για τον ίδιο. 
Ο Π. Π. Γερμανός στο Χάνι του Νταφαλιά στη Ράχη στα Μαζέίκα τότε περιοχή Καρνεσίου αποφάσισε το Ελευθερία ή Θάνατος. Ελευθερία με αγώνα και ότι βγει ή θάνατο παραδομένος αμαχητί. Ευτυχώς επέλεξε την δια μέσου ρήξεως/ Επανάσταση - Ελευθερία. 
Του οφείλουμε όλοι μέγιστη τιμή, αιώνια. 

* Δημ. Σταθακόπουλος Δρ Παντείου Πανεπιστημίου - Οθωμανολόγος/Τουρκολόγος Συνεργάτης Εργαστηρίου Τουρκικών & Ευρασιατικών Μελετών Πανεπ. Πειραιά . Μέλος της Ενιαίας Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων (Ε.Α.Α.ΔΗ.ΣΥ) Δικηγόρος παρ' Αρείω Πάγω (Δικηγορικού Συλλόγου Πειραιά)

1 σχόλιο

  1. Πολύ σωστά ο αγαπητός Δ. Σταθακόπουλος τοποθετεί την απελευθέρωση των Καλαβρύτων στις 21 Μαρτίου του 1821. Δυστυχώς την άποψή του δεν φαίνεται να συμμερίζονται τόσο η σημερινή Δημοτική Αρχή όσο και η προηγούμενη, αφού στην επίσημη ιστοσελίδα του Δήμου μας (http://www.kalavrita.gr/information/istoria/item/806-ta-gegonota-tis-ellinikis-epanastasis-1821) εδώ και χρόνια αναφέρονται τα εξής: «…Στις 21 Μαρτίου συγκεντρώθηκαν και πολιόρκησαν τα Καλάβρυτα 600 ένοπλοι αγωνιστές με αρχηγούς τον Σωτήρη Χαραλάμπη, τον Φωτήλα, τον Σωτήρη Θεοχαρόπουλο, τον Ιωάννη Παπαδόπουλο, τον, Νικ. Σολιώτη και τους Πετιμεζαίους και επιτέθηκαν εναντίων των Τούρκων που είχαν καταφύγει στους πύργους. Ύστερα από πενθήμερη αντίσταση (21-25 Μαρτίου) ο Αρναούτογλου παραδόθηκε. Μετά την απελευθέρωση στην πόλη και στην Ιστορική Μονή της Αγίας Λαύρας τελέστηκε επίσημη δοξολογία….». Με λίγα λόγια τα Καλάβρυτα δεν απελευθερώθηκαν στις 21 Μαρτίου αλλά στις 25 Μαρτίου 1821!!!

    Τα ίδια όπως και άλλες ανακρίβειες αναφέρονται και στην πρόσφατη τουριστική εφαρμογή του Δήμου (https://www.kalavritatour.gr/?section=2483&language=el_GR). Εκεί μάλιστα μαθαίνουμε ότι η πόλη των Καλαβρύτων το 1821 ήταν η μεγαλύτερη της Πελοποννήσου με πληθυσμό 40.000 κατοίκους (;;;) και ότι οι Τούρκοι έμεναν γύρω από το σημερινό μοναστήρι της Αγία Αικατερίνης (;;;). Στην πραγματικότητα 40.000 περίπου κατοίκους είχε πληθυσμό όλη η τότε Επαρχία των Καλαβρύτων, ενώ οι Τούρκοι κάτοικοι της πόλης ζούσαν γύρω από τον σημερινό ναό της Αγίας Αικατερίνης που χτίστηκε στην θέση προϋπάρχοντος τζαμιού!!! Παρόμοιες γελοιότητες παρατηρούνται και στη ενότητα που αφορά τα γεγονότα του 1943. Φαίνεται πως κανένας δημοτικός παράγοντας δεν έχει αντιληφθεί το παραμικρό μέχρι τώρα παρότι ξοδεύτηκαν αρκετά χρήματα για την υλοποίηση της συγκεκριμένης εφαρμογής.

    Σε ένα χρόνο θα εορτάσουμε την επέτειο των 200 χρόνων από την έναρξη της Επανάστασης του 1821. Αν μέχρι τότε συνεχίσουμε να λειτουργούμε με την ίδια προχειρότητα δεν θα πρέπει να αναρωτιόμαστε γιατί οι Καλαματιανοί, οι Αιγιώτες και δεν ξέρω ποιοι άλλοι αμφισβητούν ότι τα Καλάβρυτα ήταν η πρώτη πόλη που απελευθερώθηκε από τους Τούρκους, όπως και γενικότερα τον πρωταγωνιστικό ρόλο της περιοχής μας στην Επανάσταση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή