+Χριστόδουλος Φάσσος 1821 1943 a.ΡΟΗ editor featpost feature featured-slider Focus Web Tv FOTO Fun Hövelriege Jürgen Rompf Tonis Sfinos video Άγγελος Βαγενάς Άγγελος Καυγάς Άγγελος Μητρόπουλος Άγγελος Σακκέτος Άγγελος Τσιγκρής Άκης Καραγκούνης Άλεξ Παπαλεξόπουλος Άνω Κλειτορία Ένωση Θυμάτων Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος Ένωση Καλαβρυτινών Πάτρας ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΓΡΑΜΠΕΛΑ ΑΓΡΙΔΙ αγρο ΑΓΡΟΤΙΚΑ Αθανάσιος Γιαννακόπουλος Αθανάσιος Κούστας Αθανάσιος Νταβλούρος Αθανάσιος Τζώρτζης Αθανάσιος Φραντζής Αθανάσιος Χρονόπουλος ΑΘΛΗΤΙΚΑ ΑΙΓΙΟ ΑΚΡΑΤΑ Αλέξανδρος Κουτσομητόπουλος Αλέξανδρος Σταθόπουλος Αλέξανδρος Χρυσανθακόπουλος Αλέξης Αθανασόπουλος Αλέξης Λεχουρίτης. ΑΛΕΣΤΑΙΝΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Αναστασία Ευσταθίου Αναστασία Μήλιου Αναστασία Τογιοπούλου ΑΝΑΣΤΑΣΗ Ανδρέας Γέρος Ανδρέας Σκαρπέλος Αντώνης Ναξάκης Αντώνης Χαροκόπος ΑΝΩ ΛΟΥΣΟΙ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΚΛΟΓΩΝ 2014 Αργύρης Ασημακόπουλος Αρετή Πράγια ΑΡΘΡΑ ΑΡΘΡΑ2 Αριστείδης Γεωργόπουλος Αριστομένης Συγγελάκης Αρκαδία ΑΡΜΠΟΥΝΑΣ ΑΡΣΑΚΕΙΟ Αρχαίος Κλείτωρ Ασημίνα Καράμπελα Αστυνομικής Διεύθυνσης Αχαΐας ασχολίες που χάνονται Αυτοδιοίκηση ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ Αφροδίτη Γ. Κοσμά Αχαΐα Αχαϊκός Τύπος Βίντεο Βαγγέλης Αρβανίτης ΒΑΛΤΑ Βασίλειος Ντέντες Βασίλης Θ. Καλδίρης Βασίλης Θεοχάρης Βασίλης Λάζαρης Βασίλης Τακτικός Βασιλική Αθανασοπούλου Βασιλική Λαδά Βιβλίο ΒΙΛΙΒΙΝΑ Βλασία ΒΡΑΧΝΙ Γενικό Λύκειο Καλαβρύτων Γεράσιμος Φεσσιάν Γερμανικές αποζημιώσεις Γεώργιος Β. Γκλαβάς Γεώργιος Δημόπουλος Γεώργιος Θεοδώνης Γεώργιος Κ. Βασιλόπουλος Γεώργιος Λαζουράς Γεώργιος Παπαδημητρόπουλος Γεώργιος Χρ. Σακελλαριάδης Γιάννης Αθανασόπουλος Γιάννης Π. Χριστοδούλου Γιάννης Παπέλης Γιάννης Παπαφιλιππόπουλος Γιώργος Βαβουγιός Γιώργος Βελάνας Γιώργος Δρακούλης Γιώργος Κοσμάς Γιώργος Λαζουράς Γιώργος Μανίκας Γιώργος Σπηλιώτης Γιώτα Γκλαβά ΓΛΑΣΤΡΑ ΓΟΡΤΥΝΙΑ Γουμένισσα Γρηγόρης Σολωμός Γυναίκα Δήμητρα Κωνσταντινίδη Δίστομο Δαμιανός Βασιλειάδης ΔΑΦΝΗ Δεσινό Δημήτρης Αγγελόπουλος Δημήτρης Κανελλόπουλος Δημήτρης Κατσικόπουλος Δημήτρης Κουρέτας Δημήτρης Λουραντάκης Δημήτρης Πέττας Δημήτρης Σκούτας Δημήτρης Σούδας Δημήτρης Τζώρτζης Δημητρίος Οδ. Σταθακόπουλος ΔΗΜΟΙ Δημοκρατική Ενότητα Καλαβρύτων ΔΗΜΟΣ ΔΗΜΟΣ ΕΡΥΜΑΝΘΟΥ ΔΗΜΟΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ Δημοτικό Στάδιο Καλαβρύτων ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ ΔΙΑΚΟΠΤΟ ΔΙΒΡΗ ΔΙΕΘΝΗ Διονύσης Χρ. Μαμάσης ΔΡΑΣΗ Δροβολό ΔΡΟΣΑΤΟ ΔΡΥΜΟΣ ΜΟΣΤΙΤΣΙ ΔΥΤΙΚΗ ΑΧΑΪΑ ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ Feature ΕΙΔΗΣΕΙΣ Feature ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΑΓΡΟΤΙΚΑ Feature εκδηλώσεις ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΕΚΛΟΓΕΣ 2010 ΕΚΛΟΓΕΣ 2012 ΕΚΛΟΓΕΣ 2014 ΕΚΛΟΓΕΣ 2015 ΕΚΛΟΓΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ 2014 Ελένη Ψυχογιού Ελλάδα Ελληνικής Ομάδας Διάσωσης Αχαΐας ΕΝΩΣΗ ΚΑΛΑΒΡΥΤΙΝΩΝ ΑΘΗΝΑΣ ΕΠΙΚΑΙΡΑ Επιμελητήριο Αχαΐας επιφυλλίδες Επιχείρηση Καλάβρυτα ΕΡΓΑΣΙΑ Ευαγγελία Σωτηροπούλου ΕΥΡΩΕΚΛΟΓΕΣ 2014 ΖΑΧΛΩΡΟΥ Η ΓΕΡΜΑΝΙΚΗ ΕΠΕΛΑΣΗ ΣΤΑ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ Η φωτο της ημέρας ΗΛΕΙΑ Ηρακλής Ρούπας Θέατρο Θανάσης Β. Ζησιμόπουλος Θανάσης Ι. Ζησιμόπουλος Θανάσης Παλούμης Θεοδώρας Μαστραπά Θεοφάνης Παπαγεωργίου Θεόδωρος Γ. Θανόπουλος Θεόδωρος Γ. Χρονόπουλος Θεόδωρος Κουτρουμάνης Θεόδωρος Παπαδόπουλος Θεόδωρος Σιάτος Θεόδωρος Χαμάκος Θοδωρής Κόλλιας Ιάσων Καραβίας ΙΑΤΩΡ Ιερά Μονή Μακελλαριάς ΙΚΑ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΙΣΤΟΡΙΚΑ Ιωάννης Κακαβάς Ιωακείμ Βενιανάκης ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ ΚΑΙΡΟΣ Καλάβρυτα 1821 ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ-NEWS Καλαβρύτων Αμβρόσιος Καμενιάνοι ΚΑΝΔΑΛΟΣ ΚΑΡΟΥΣΙ Καστέλλι ΚΑΣΤΡΙΑ Κατερίνα Νικολακοπούλου ΚΕΡΑΣΙΑ ΚΕΡΠΙΝΗ ΚΕΡΤΕΖΗ κηπουρός Κλείτορας Κλειτορία ΚΛΕΙΤΟΡΑΣ Κλεομένης Κακαβάς Κοινωνία ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ Κορφές ΚΟΥΤΕΛΗ ΚΡΑΣΤΙΚΟΙ ΚΡΙΝΟΦΥΤΑ Κρυονέρι Κωνσταντίνα Γ. Πανίτσα Κωνσταντίνος Καρπέτας Κωνσταντίνος Κατσιάρης Κωνσταντίνος Χολέβας Κωνσταντίνος Χρ. Νικολόπουλος Κόσμος Κώστας Βαρβιστιώτης Κώστας Δαφαλιάς Κώστας Κακκαβάς Κώστας Κούκιος Κώστας Παπακωνσταντίνου Λάμπης Ζωγράφος ΛΑΓΟΒΟΥΝΙ ΛΑΔΩΝΑΣ ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ ΛΑΠΑΤΑ Λαϊκή Συσπείρωση Καλαβρύτων Λειβάρτζι Λειβαρζινό ΛΕΥΚΑΣΙΟ Λευτέρης Αβραμίδης Λεχούρι Λεωνίδας Βασιλόπουλος Λεωνίδας Γ. Μαργαρίτης ΛΥΚΕΙΟ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΛΥΚΟΥΡΙΑ Μάκης Τσαπόγας Μίμης Χριστοδούλου ΜΑΖΙ ΜΑΝΕΣΙ Μαρία Βαϊνά Μαρία Κανελλοπούλου Μαρία Παπάζογλου Μαρία Χ. Δίου Μαρίνα Ν. Παπακωνσταντόπουλου Μικρός Ποντιάς Μιχάλης Μπεκίρης ΜΟΥΡΙΚΙ ΜΠΟΥΜΠΟΥΚΑΣ Νέα Εποχή - Συνεργασία Πολιτών για το Δήμο Καλαβρύτων Νίκος Αρμπής Νίκος Βελάνας Νίκος Κωνσταντακόπουλος Νίκος Μαγκαφάς Νίκος Π. Κυριαζής Νίκος Παναγιωτόπουλος Νίκος Παπαναγιώτου Νίκος Παπασημακόπουλος Νίκος Σακελλαρόπουλος Νίκος Σύφαντος Νίκος Τζένος Νίκος Χρ. Παπακωνσταντόπουλος ΝΑΣΙΑ Νατάσα Ράγιου Νατάσσα Παπαδοπούλου Νικόλαος Παπαναγιώτου Νομικές Συμβουλές Νομικό Βήμα Νοσοκομειακοί γιατροί Αχαΐας ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ Ντίνος Ερμείδης Νώντας Περ. Σακελλαρόπουλος Οικονομία ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ Ορθολίθι π.Βασίλειος Γιαννακόπουλος Πάνος Μητσόπουλος Πάτρα Πέπη Σπηλιωτοπούλου Παγκαλαβρυτινή Ένωση ΠΑΓΚΑΛΑΒΡΥΤΙΝΗ ΕΝΩΝΗ Παγκαλαβρυτινός Σύλλογος Παγκράτι Παιδεία Παναγιώτα Λάμπρη Παναγιώτης Α. Μπούρδαλας Παναγιώτης Αλεξόπουλος Παναγιώτης Βλάχος Παναγιώτης Παναγιωτόπουλος Παναγιώτης Σακελλαρόπουλος Πανελλήνιες Πανελλαδικές 2014 Πανελλαδικές 2015 Παντελής Στεφ. Αθανασιάδης ΠΑΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΠΕΡΙΕΡΓΑ Περιζήτητα επαγγέλματα Περικλής Οικονόμου ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΥΚΟ Πλάτωνας Μαρλαφέκας ΠΛΑΚΑ ΠΛΑΝΗΤΕΡΟΥ ΠΛΑΤΑΝΙΩΤΙΣΣΑ πολ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Πολιτικοί Αχαϊας ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ Πρακτική ιατρική Πριόλιθος ΠΡΟΦΗΤΗΣ ΗΛΙΑΣ ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ Πρωτοσέλιδα Αχαϊκού Τύπου πρόσωπα πυροσβεστική ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΡΙΖΙΚΗ ΑΝΑΤΡΟΠΗ ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΙΚΗ ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ροή Ρούλα Ερμείδη ΡΩΓΟΙ Σάκης Παπαγιαννακόπουλος Σία Παπαγιαννοπούλου ΣΑΝ ΣΗΜΕΡΑ ΣΕΙΡΕΣ Σεπαστό ΣΙΓΟΥΝΙ Σκεπαστό ΣΚΟΤΑΝΗ ΣΟΠΟΤΟ ΣΟΥΒΑΡΔΟ ΣΟΥΔΕΝΑ Σπήλιος Μπαλαφούτας Σπήλιος Μπλαλαφούτας Σπύρος Δημόπουλος Σπύρος Θεοχάρης Σπύρος Καμπέρος Σπύρος Σοκορέλης Στάθης Παπαγιάννης Στέλλα Μελ. Προφυλλίδη Στέργιος Ζυγούρας Σταμάτης Ανδριόπουλος Σταυρούλα Παρασκευοπούλου Στο κατώι Συνεντεύξεις Συνεταιρισμός Καλαβρύτων ΣΥΝΤΑΓΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ Σχολιάζοντας Σωκράτης Μούσιος Σύλλογοι Σύλλογος Απανταχού Λαπαναϊτών Σύλλογος Καλαβρυτινών Αθήνας Σύλλογος Καλαβρυτινών Πειραιώς Σύλλογος Κερτεζιτών Αθήνας Σύλλογος Κλειτορίων Αττικής Σύλλογος Λειβαρτζινών Αθήνας Σύλλογος Σκεπαστού σύλλογος Σοποτού Σύλλογος των απανταχού Καρνεσιωτών Σύλλογος των εν Πάτραις Λεχουριτών και Κερασοβινών Σύνδεσμος Φιλολόγων Αιγιαλείας και Καλαβρύτων τ Τάκης Ι. Χριστοδούλου Τάκης Χρυσόπουλος Τάσος Αρβανίτης τέχνες ΤΑ ΧΩΡΙΑ ΤΩΝ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ το Blog της Νεολαίας Το μήνυμα της Κυριακής Το Στέκι των Νέων ΤΟΠΙΚΑ ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ ΤΟΥΡΛΑΔΑ Τρεχλό Τριπόταμα Τρύφωνας Μαντάς ΥΓΕΙΑ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΖΩΗ Φάνης Ζουρόπουλος Φίλιππος Σαρδελιάνος ΦΙΛΙΑ ΦΛΑΜΠΟΥΡΑ Φορέας Διαχείρισης Χελμού - Βουραϊκού Χαρίλαος Ερμείδης Χιονοδρομικό ΧΟΒΟΛΗ Χρήστος Κ. Καλογερόπουλος Χρήστος Κ. Κουτσουρής Χρήστος Φωτεινόπουλος ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ Χρυσή Κλήμη Πυρουνάκη Χρύσα Λεχουρίτη



το παρόν άρθρο δημοσιεύθηκε στην εφ. "Το Βήμα" στις 22 Μαρτίου του 1998


Μάρτιος του 1821 - Μονή Αγίας Λαύρας Καλαβρύτων: Στον παλαιό ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου το λιγοστό φως τρυπώνει με δυσκολία από τους φεγγίτες. Δεν έχει ακόμη ξημερώσει και η ομίχλη είναι πυκνή. Και όμως! Στην Ωραία Πύλη διακρίνεται περίλαμπρος, μέσα στα ολομέταξα αρχιερατικά του άμφια, ο Παλαιών Πατρών Γερμανός. Εκ δεξιών του ο επίσκοπος Καλαβρύτων και Κερνίτσης Προκόπιος στυλώνει τα μάτια του στον Παντοκράτορα του τρούλου. Εξ αριστερών του ο ηγούμενος της Μονής Καλλίνικος σκυμμένος σιγοψέλνει μια προσευχή των καλόγερων. Τριγύρω βρίσκονται συγκεντρωμένοι οι προεστοί της επαρχίας και οι οπλαρχηγοί με τις παχιές τις φουστανέλες και τα μεϊντανογέλεκα. Γονατιστά και τα πρωτοπαλίκαρα του τόπου με χείλη σφαλιστά και τις ψυχές παραδομένες στον Αγώνα.
«Ελευθερία ή Θάνατος, παλικάρια μου» φωνάζει ο Παλαιών Πατρών Γερμανός και υψώνει για λάβαρο το χρυσοπόρφυρο παραπέτασμα του «Φοβερού Βήματος». Ο Ασημάκης Ζαΐμης, γέρος ­ και ακόμη σκλαβωμένος ­ δακρύζει στην προοπτική της λευτεριάς. Ο γιος του, Ανδρέας Ζαΐμης, σφιχταγκαλιάζεται με τους Πετμεζαίους, τον Αναγνώστη και τον Βασίλη, ενώ ο Λόντος και ο Χαραλάμπης κρατούν ακόμη τα χέρια τους ψηλά, στο σχήμα του σταυρού. «Το Θούριο, μωρέ παιδιά» ακούγεται ο Θεοχαρόπουλος και ο Ασημάκης ο Σκαλτσάς αρχίζει την αντάρα: «Καλύτερα μιας ώρας ελεύθερη ζωή...».
18 του Μαρτίου ­ μια μέρα μετά του Αγίου Αλεξίου. Η πρόφαση της θρησκευτικής πανήγυρης του μοναστηριού, ο Αγιος που οι ραγιάδες του καζά των Καλαβρύτων τιμούν, γίνεται το θεμέλιο της μυστικής συγκέντρωσης. Ο Β. Γ. Παπαγεωργίου στο βιβλίο του «Τα ιστορικά γεγονότα των Καλαβρύτων και η έναρξις της Επαναστάσεως του 1821» συμφωνεί με τη συγκεκριμένη ημερομηνία και κάνει λόγο για την προηγούμενη σύσκεψη της Βοστίτσας (το σημερινό Αίγιο) αλλά και για την κινητικότητα των προεστών και του κλήρου: «Στη συνέλευση της Βοστίτσας παρεδέχθησαν ως ημέραν εξεγέρσεως την 25η Μαρτίου, εάν οι απαντήσεις θα ήσαν ευνοϊκές, άλλως την 23η Απριλίου, εορτήν του Αγίου Γεωργίου, αν αργούσαν και ήσαν ευνοϊκές, άλλως την 21η Μαΐου. Διότι θα έστελναν... να πληροφορηθούν τις διαθέσεις της Ρωσίας. Καθώρισαν δε στο τέλος να κηρύξουν πρώτοι την Επανάσταση, εάν η Τουρκική εξουσία τους προσεκάλει στην Τρίπολη και δεν μπορούσαν να συμμορφωθούν».

Τρεις ημέρες αργότερα, στις 21 του Μαρτίου, ο Αγώνας για τη λευτεριά αρχίζει από τα Καλάβρυτα. «Ηταν σούρουπο» γράφει ο Ν. Παπαδόπουλος, στην Ιστορία του με τίτλο «Ο κατακαημένος Μοριάς», «όταν φτάνουν στα Καλάβρυτα περί τους 200 πολεμιστές κι αρχίζει το μακελειό. Γενικεύτηκε η μάχη, κατελήφθησαν οι πύργοι των Τούρκων αξιωματούχων κι έχουμε την πρώτη νικηφόρο μάχη και την πρώτη πόλη, αυτή των Καλαβρύτων, στην οποία αποδόθηκε η ελευθερία».
Ωστόσο, έριδες τοπικιστικού χαρακτήρα και σύγχρονες ιστορικές αντιπαλότητες έχουν, εδώ και αρκετά χρόνια, διαμορφωθεί. Από τη μια βρίσκονται οι Καλαβρυτινοί και από την άλλη οι Μανιατο-Καλαματιανοί. Οι μεν υποστηρίζουν ως ημερομηνία έναρξης της Επανάστασης την 21η του Μάρτη, προβάλλοντας το έρεισμα της μάχης των Καλαβρύτων. Οι δε, με κεντρομόλο την 23η του Μάρτη, «διαρρηγνύουν τα ιμάτιά τους» υπέρ του ρόλου των Μαυρομιχαλαίων και των υπόλοιπων αγωνιστών στα κακοτράχαλα βουνά της Μάνης. Και όλα αυτά για δύο μόλις ημέρες! Που δεν είναι όμως αρκετές, για να διασκεδάσουν τη βεβαιότητα της 25ης Μαρτίου! (Αυτή τη βεβαιότητα που τα σχολικά βιβλία και οι δάσκαλοι ανέκαθεν διατυμπάνιζαν στους απογόνους εκείνης της μαχόμενης γενιάς• αυτή τη σιγουριά που τόσα και τόσα χρόνια έθρεψε τους Ελληνες και αποτέλεσε το «έτερον εκάτερον» του μύθου και της αλήθειας).
Μάρτυρες αυτού του συμβόλου οι απόγονοι των ένδοξων αγωνιστών από το βιλαέτι των Καλαβρύτων κι από τα τέσσερα σέμπτια του ­ της Λαπάτας, της Κλουκίνας, της Κατσάνας και του Λειβαρτζιού. Γι' αυτούς «η σύγχρονη ζωή είναι το αποτέλεσμα εκείνης της θυσίας». «Το αίμα των προγόνων που χύθηκε γίνεται το σύμβολο της Εθνικής Παλιγγενεσίας, το "εξανέστημεν" του τόπου». Οχι ότι για όλους τους υπόλοιπους το μήνυμα της Επανάστασης δεν χτυπά και τη δική τους πόρτα. Αλλά να! Είναι περισσή η περηφάνια των Νταφαλιαίων από το Μάζι, του Ιάκωβου Ντόκου ­ απογόνου του διακόνου της Αγίας Λαύρας Γρηγορίου Ντόκου, του Γιάννη Σαρδελιάνου, του παπα-Σωτήρη Κόσκορη.
Ο παπα-Σωτήρης είναι ένας άνθρωπος ζεστός και φιλικός. Χαίρεται που είναι ο εφημέριος της Πολιούχου Παναγιάς, κυρίως γιατί είναι σε θέση να «φωνεί κατ' όνομα» τους ενορίτες του. Το «Ελευθερία ή Θάνατος» είναι βαθιά χαραγμένο στην καρδιά του, λόγω της ένδοξης καταγωγής του. «Ο δικός μου πρόγονος ήταν ο Παναγιώτης Κόσκορης. Γεννήθηκε στους Σαβανούς - το σημερινό Καλλιφώνιο». Αρχισε να μιλά για τη ζωή και τη δράση του αγωνιστή Παναγιώτη Κόσκορη: για τότε που πολύ μικρός πήγε στην Αγία Λαύρα, «γιατί στο πατρικό του δεν είχε ψωμί»• για τις υπηρεσίες του στους στάβλους της Μονής αλλά και στους στάβλους του Γιακούμπ Αγά στα Καλάβρυτα• για την επιστροφή του στην ιδιαίτερη πατρίδα του, τον γάμο του και τους δυο γιους του, τον Αλέξη και τον Γιώργη• για τον ρόλο που έπαιξε ο αγωνιστής Αναγνώστης Στριφτόμπολας στη μύησή του στον Αγώνα• για τον περίφημο διάλογό τους: «Κόσκορη, τρως μπαρούτι;», «Με τις χούφτες, καπετάνιο!»• για τον έξυπνο τρόπο της κλοπής των αλόγων του Γιακούμπ Αγά τη νύχτα του Αγίου Αλεξίου: «Εδεσε με ύφασμα τις οπλές των αλόγων, για να μη χτυπήσουν τα πέταλά τους στην πλακόστρωτη αυλή. Ομως το τελευταίο άλογο (από τα πέντε) λύθηκε και χλιμίντρισε αφηνιασμένο. Ο Αγάς τον πήρε χαμπάρι και τον τουφέκισε, αλλά η σιδερένια αγκράφα του τον έσωσε ­ κι αυτόν και τον Αγώνα!»• για τη συμμετοχή του στη μάχη των Καλαβρύτων (στις 21 του Μάρτη) και για το πρώτο τουφέκι που έριξε ο ίδιος, «θέλοντας να σώσει από ένα γιγαντόσωμο Οθωμανό ένα συμπατριώτη του, το Στάθη, παρακούοντας στις εντολές να χρησιμοποιήσουν μόνο γιαταγάνια και σπαθιά».
Ολα αυτά κάνουν πολύ περήφανο τον παπα-Σωτήρη, που νιώθει την ανάγκη να μιλήσει και για το σπαθί του προγόνου του, πάνω στο οποίο «είναι ακόμη ξεραμένο το αίμα απ' τα κεφάλια των Τουρκαλάδων!». Εχει όμως ένα παράπονο: «Από πλευράς πολιτείας δυστυχώς υποβαθμίζεται αυτή η εορτή. Θα έπρεπε να παρίστανται όχι οι γραμματείς των υπουργείων και μόνον βουλευτές ­ τους οποίους βεβαίως τιμούμε ­ αλλά και κάποια υψηλότερα πρόσωπα και κυβερνητικά. Και αν θέλετε, και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας». «Είναι ένα γενικό παράπονο» τονίζει. «Ο κόσμος έρχεται αλλά πολλές φορές φεύγει πικραμένος, γιατί η πολιτεία δεν τιμά δεόντως τους αγωνιστές εκείνους, οι οποίοι χύσανε το αίμα τους, για να ζούμε σήμερα εμείς ελεύθεροι. Υπήρξαν ομιλητές, λόγου χάρη, οι οποίοι υποστήριξαν ότι ο Αγώνας του 1821 δεν έγινε για την ελευθερία και την πίστη ­ ιδανικά που στέναζαν κάτω από τον κατακτητή για 400 χρόνια ­ αλλά έγινε γιατί δεν είχαν ψωμί. Κάποια ταπεινότερα δηλαδή πράγματα συσχετίστηκαν με τα ιδανικά του Γένους. Ελέχθησαν αναλήθειες! "Δεν υπήρξε Αγία Λάυρα", "δεν υπήρξε Παλαιών Πατρών Γερμανός", "δεν ευλογήθηκαν ποτέ όπλα"... Είναι μάλλον θέμα ιδεών. Πρέπει να σβήσουμε από το χάρτη την Αγία Λαύρα, πρέπει να σβήσουμε το λάβαρο, πρέπει να σβήσουμε την Εκκλησία, πρέπει να σβήσουμε, εν τέλει, πολλά πρόσωπα και πράγματα, που στέκονται εμπόδιο στα σχέδια μερικών!».
Οι απόψεις του παπα-Σωτήρη ταυτίζονται με τις απόψεις πολλών άλλων Καλαβρυτινών ­ και όχι μόνο... Ολοι τους νιώθουν ευτυχείς που ζουν σ' έναν τόπο τόσο ένδοξο αλλά και τόσο όμορφο. Και δεν έχουν άδικο. Τα Καλάβρυτα μοιάζουν αιώνια «ευλογημένα» να είναι ελεύθερα. Χτισμένα αρκετά ψηλά μπορούν να ατενίζουν τον κάμπο, να δίνουν στους κατοίκους τους αυτή την αίσθηση του ανυπότακτου, του λεύτερου. Μια ακόμη ιστορική απόδειξη ο λόφος του Καππή, εκεί όπου η ναζιστική θηριωδία έδειξε (στις 13.12.1943) το πραγματικό της πρόσωπο εξοντώνοντας 1.300 άντρες ­ σε μια ύστερη του 1821 προσπάθεια ταπείνωσης της αγέρωχης καλαβρυτινής ψυχής.
Η επίσκεψη στην πόλη των Καλαβρύτων λειτούργησε ως αφορμή για να ξυπνήσουν οι αναμνήσεις: ακούγοντας τους θρύλους και τους μύθους για τους τσοπάνηδες που ξεσήκωναν τις νύχτες φασαρία μέσα στα δάση φωνάζοντας «Ο λύκος! Ο λύκος!» και ξεγελούσαν έτσι τους τούρκους αγάδες, για να τους δίνουν μπαρούτι και σφαίρες• κοιτάζοντας τον πύργο των Πετμεζαίων στα Σουδενά και έχοντας στο μυαλό το δημοτικό τραγούδι του μπαρμπα-Θάνου «... στη Ζάχουλη δεν πάω γω / δεν παίρνω Ζαχουλίτη / θα πάρω αχ τα Σουδενά / που 'ναι οι Πετμεζαίοι, / όπου φορούν τα τσάμικα / τις ασημένιες πάλες / τις πέντε αράδες τα κουμπιά / τις έξι τα τσαπράζια / τις ασημένιες τραχηλιές / τις ασημοκουμπούρες»• μαθαίνοντας για τα λημέρια και τα αρματολίκια στο Μάζι (την περίφημη «γατότρυπα») και στην Καστανιά του Χελμού αλλά και για τη δράση του λήσταρχου Πανόπουλου, «που έστηνε καρτέρι κι έκλεβε τα χρήματα των πλούσιων, για να τα δώσει στους φτωχούς και τους αδικημένους Ελληνες»• θαυμάζοντας τον τεράστιο πλάτανο της Μονής της Αγίας Λαύρας, ηλικίας 600 ετών, κάτω από τον οποίο προεστοί, κλήρος και πολεμιστές συναντούσαν την ελευθερία• υπενθυμίζοντας τον καταλυτικό ρόλο της Αϊσέ, της τουρκοπούλας που έσωσε πολλούς επιφανείς Ελληνες από την κρεμάλα του πασά της Τριπολιτσάς ανακοινώνοντας το μυστικό του πατέρα της στον Παναγιωτάκη Φωτήλα, εμπνεόμενη από τον έρωτά της προς αυτόν. «Πρέπει να της κάμουμε εικόνισμα. Αναμφιβόλως, εάν δεν επενέβαινε η Αϊσέ, η επανάσταση θα εματαιούτο» γράφει σε επιστολή του ο Ανδρέας Λόντος• στις διηγήσεις για το πρώτο τουφέκι στο Αγρίδι Κλουκινών στις 14 του Μάρτη και για τη Χελωνοσπηλιά της Λυκούριας Καλαβρύτων, όπου ο Χονδρογιάννης, ο Δημόπουλος, ο Λαμπρούλιας και τα αδέρφια Ντόλκα άρπαξαν τα χρήματα του Δημοσίου από τον τραπεζίτη Ταμπακόπουλο στις 16 εκείνου του Μάρτη.
Κάποιοι Καλαβρυτινοί μιλούν για τα πολλά χρόνια που πέρασαν από το 1821 και για την αναμενόμενη δυσκολία επαφής τού τότε με το σήμερα. Δεν πιστεύουν όμως ότι οι νέοι δεν γνωρίζουν την Ιστορία του τόπου τους. «Οι νέοι ξέρουν• τα 'χουν χωνέψει αυτά. Κι αν τα ξεκαθαρίσεις στο μυαλό σου, δεν τα ξεχνάς ποτέ» υποστηρίζει η κυρία Αγλαΐα Λουκοπούλου - Λυμπέρη, συνταξιούχος εκπαιδευτικός. Το ίδιο θα πει και ο κ. Χρήστος Φωτεινόπουλος, αντιδήμαρχος και λυκειάρχης στην πόλη των Καλαβρύτων: «Τα παιδιά είναι ευαισθητοποιημένα για την 25η Μαρτίου. Φέτος ανοίγουμε και πάλι την παρέλαση των Αθηνών και για δεύτερη χρονιά έχουμε τον αγώνα της εθνικής παλιγγενεσίας, με τη συμμετοχή των Καλαβρύτων και του Ναυπλίου. Είναι τιμητική η διάκριση. Γεμίζει περηφάνια τα παιδιά μας».
Ο Δ. Παλαιολογόπουλος στο βιβλίο του «Οι κοτζαμπάσηδες των Καλαβρύτων και ο ρόλος τους στην Επανάσταση του 1821» αναφέρει ότι «τα Καλάβρυτα είχαν 40.000 κατοίκους πριν από το 1821. Τόσους είχαν μαζί και οι δύο άλλες επαρχίες της Αχαΐας, η Πάτρα 30.000 και η Βοστίτσα (Αίγιο) 10.000. Στις μέρες μας φαίνεται λίγο απίστευτο αν πούμε ότι τα Καλάβρυτα την πριν από το 1821 εποχή ήταν η πιο μεγάλη σε πληθυσμό περιοχή του Μοριά. Κι όμως είναι αλήθεια...». Σήμερα τα Καλάβρυτα δεν έχουν την αλλοτινή τους ακμή. Ωστόσο «αυτός ο τόπος δεν πληγώνει» θα πει ο κ. Φωτεινόπουλος. «Και δεν πληγώνει, γιατί υπάρχει ο νόστος. Ολος ο αγώνας ­ και ο δικός μου και των υπολοίπων ­ είναι γι'αυτή την επιστροφή».
«Τα Καλάβρυτα» λέει ο κ. Φωτεινόπουλος «γίνονται η μνήμη της Ελλάδας. Είναι η πορεία προς την Ιθάκη• ο συνεχής αγώνας για ελευθερία και αξιοπρέπεια, όπου ελευθερία θα πει να επιλέγεις την άριστη δυνατότητα και αξιοπρέπεια να στέκεσαι με ήθος στα μεγάλα προβλήματα. Αυτό ακριβώς που έκαναν και οι αγωνιστές του Εικοσιένα. Δεν πρέπει να μονοπωλούμε όμως το ενδιαφέρον, επειδή ο Αγώνας του 1821 ξεκίνησε από εδώ». Την ίδια στιγμή έρχεται στο παρόν, σε αυτό που βιώνουν οι Καλαβρυτινοί ­ και ίσως και όλοι οι Ελληνες: «Δε θα 'θελα να κάνω αυτόν τον παραλληλισμό αλλά τα σημερινά λημέρια είναι οι καφετέριες και τα μπαράκια. Υπάρχουν όμως κι άλλα ­ κι αυτό αγωνίζομαι να πετύχω: η Βιβλιοθήκη, η Φιλαρμονική, η Αθλητική Ενωση, ο Σκακιστικός Σύλλογος. Ακολουθώντας το μήνυμα των αγωνιστών του Εικοσιένα, πρέπει να φτιάξουμε λημέρια πολιτιστικής και πνευματικής ολοκλήρωσης».
Το ΒΗΜΑ, 22/03/1998 , Σελ.: A64Κωδικός άρθρου: B12473A641ID: 72542







Δημοσίευση σχολίου

@Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων άρθρων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί.

@ Τα ενυπόγραφα άρθρα και τα μηνύματα που δημοσιεύονται στο χώρο αυτό εκφράζουν τις απόψεις των συντακτών ή των αποστολέων τους. Το ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ-NEWS δεν υιοθετεί καθ’ οιονδήποτε τρόπο τις απόψεις αυτές. Ο καθένας έχει δικαίωμα να εκφράζει την γνώμη του, όποια και να είναι αυτή. Μηνύματα συκοφαντικά ή υβριστικά θα διαγράφονται όποτε εντοπίζονται.

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Powered by Blogger.